Mandle: zdravé, chutné?

Odkud pocházejí?

Mandle mají pravděpodobně původ z jihozápadní Asie, ale to dnes už není možné zjistit. Dnes rostou zejména na východním pobřeží Středozemního moře, v Turecku, na Kavkaze, Íránu, Iráku, Turkmenistánu, Kyrgyzstánu a Uzbekistánu. Většina se pěstuje v USA po celém světě, ale přibližně 10 procent se pěstuje i v EU, především ve Středomoří.
mandlový květ

Existují různé druhy

●     Sladké, používané pro pečení a dezerty
●     Uzené pro surovou spotřebu v ořechových směsích
●     Hořké, které se používají v co nejmenších množstvích pro ochucení. Kvůli vysokému obsahu mimo jiné kyanovodíku, nejsou hořké varianty vhodné ke spotřebě.

V rámci těchto tří variant, existuje nespočet odrůd, které jsou specifické pro konkrétní oblasti pěstování. Tyto ořechy jsou extrémně všestranné a mohou být použity v sladké a slané kuchyni nebo použité jako olej v kosmetice.
 Velmi klasické produkty na bázi mandlí

●     Marcipán
●     Mlékolze použít jako potravu nebo kosmetiku.
●     Olejje podle účelu lisován ze sladkých a hořkých plodů. Je zvláště vhodný pro citlivou a suchou pokožku a pro miminka, ale také chutná v zákuscích.
●     Moukaje vedlejším produktem výroby oleje. Tato mouka je bezlepková a obsahuje málo sacharidů, což ji činí vhodnou pro pacienty s celiakií a jako součást stravy s nízkým obsahem uhlohydrátů.
●     Tmavá pyré jsou vyrobena ve slupce pražených plodů, bílé pyré je vyrobeno z oloupaných plodů. Tmavé má silnou chuť a je vhodné i pro pečení, světlé pasty mohou nahradit smetanu.
mandle a mandlové mléko

Jak zdravé jsou?

Ořechy jsou z poloviny tvořeny z tuku, což moc neprospívá. Obsažený tuk má stejnou kalorickou hustotu jako každý jiný rostlinný tuk, ale je mnohem zdravější. To je způsobeno obsahem nenasycených mastných kyselin a dobrým poměrem omega-3 k omega-6 mastným kyselinám. Tyto zdravé mastné kyseliny mají příznivý účinek na kardiovaskulární systém a hladinu cholesterolu.
Dále obsahují asi 20 procent bílkovin, což je důvod, proč jsou při bezmasém vaření často používány jako cenný zdroj bílkovin. Přibližně 22 procent sacharidů v nich obsažených jsou základem mouky jako bezlepkové alternativy.
Samotné plody jsou v malých množstvích velmi zdravé a představují cenný zdroj bílkovin. Ruka plná ořechů (asi 25 g) za den stačí.
 

Problémová spotřeba vody při pěstování

Více než 80 procent mandlí pěstovaných po celém světě pochází z USA, kde jsou všechny sklizeny v Kalifornii. Sucho, které zde několik let převládá, ukazuje, že Kalifornie vyčerpává vodu. Jedním z faktorů jsou i tyto plodiny, které konzumují obrovské množství vody. K získání jednoho kilogramu se v Kalifornii spotřebuje asi 10 000 litrů vody.
Jejich pěstování také spotřebuje obrovské množství vody v evropských pěstitelských oblastech, například ve Španělsku, a snižuje hladinu podzemní vody. A to i přesto, že samotný mandlový strom je přizpůsoben teplému klimatu.
 

Doporučení

Kvůli velké spotřebě vody při pěstování byste měli zásadně přehodnotit a snížit spotřebu těchto ořechů. V receptech mohou být často nahrazeny místními vlašskými ořechy.

5.0
03

About the Author